Roterodamum (2) - Koosje van luchthaven Waalhaven

28 November 2020, 23:11 uur
Rotterdam & Regio
mainImage

Rotterdam heeft een rijke historie en die is uiteraard onuitputtelijk. Iedere dag opnieuw wordt het verleden aangevuld met tal van kleine feiten. Via beeld en tekst voegen zij iets toe aan onze gemeenschappelijke (contemporaine) geschiedenis. Journalisthistoricus Joris Boddaert beschrijft iedere zondag in deze rubriek een Rotterdamse foto. Meestal is het fotografisch beeld onbekend en van langer geleden.
Reacties: [email protected]

Koosje van Waalhaven

De gebroeders Wright (VS) waren de allereersten die met een zelfgemaakt vliegtuigje de lucht in gingen. Dat was 11 december 1903. De luchtvaart heeft sindsdien enorme sprongen voorwaarts gemaakt. Wat moet ‘vliegen’ de eerste twee decennia van de vorige eeuw een enorm avontuur zijn geweest voor duizenden vliegenthousiastelingen. Nooit geweten, maar de RAC (Rotterdamse Aeroclub), in juli 1926 opgericht, was de eerste vliegclub voor particulieren in ons land. Dat heeft álles te maken met vliegveld Waalhaven dat in 1919 voor 863.000 gulden werd ontwikkeld. In 1921 werd er vanaf Waalhaven al zes keer per week naar Londen gevlogen. In 1922 werd er op het grote terrein van 84 hectare een fraai hotel-café-restaurant geopend. Daarmee was Waalhaven het best ingerichte vliegveld van gans Europa.

Hoe ik aan die kennis kom? Ik las het boeiende artikel van F. Zandvliet in het Rotterdams Jaarboekje 1984. De RAC had op Waalhaven tevens de Nationale Luchtvaartschool gevestigd. Kortom, onze stad was lang voor Schiphol de nationale trots op luchtvaartgebied.

Van Koos Stadhouders (Hillegersberg) vernam ik dat zijn tante Koosje (zus van zijn vader) in de jaren dertig een belangrijke rol vervulde op Waalhaven. Zij was er een gerenommeerd gastvrouw. Koosje Stadhouders (1908-1989) ging uiteraard ook geregeld de lucht in. De niet onknappe Koosje was tot aan februari 1940 eerst op Waalhaven en later op Ypenburg dagelijks te vinden. Getuige de vele foto’s die Stadhouders toont, was zij alom geliefd. Hij toont een briefkaart aan haar met als adressering: Koosje van Waalhaven, Rotterdam. Dat zegt genoeg.

Na het oorlogsgeweld van mei 1940 was ‘Waalhaven’ voorgoed geschiedenis. Koosje vond een job in Enschede als tandartsassistente. Zij vervulde daar tevens verzetswerk. Na de oorlog werd Koosje een gevierd stewardess bij de Holland Amerika Lijn. Zij heeft toen gedurende een kwart eeuw met de vloot van de HAL zo’n beetje alle grote havensteden in de wereld bezocht.

De Aeroclub bestaat overigens nog steeds. Die gaan het eeuwfeest in 1926 vast uitbundig vieren. Op de foto zien wij Koosje (in het wit) stralen op een feestje van de vliegclub. Voor info: www.Stadhouders.biz